پروفایل حرفهای: دکتر عادل اشکبوس**
۱. سوابق علمی و موقعیتهای کلیدی
| بخش | توضیحات |
مدارک تحصیلی| دکترای زبانشناسی |
سمت فعلی | کارشناس ارشد گروه عربی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی (از ۱۳۹۰ تاکنون) |
| سوابق آموزشی | - دبیر رسمی آموزش و پرورش (منطقه ۱۲ تهران)مدرس مراکز آموزش عالی (مکالمه عربی) |
| افتخارات| - دبیر نمونه کشوری (۱۳۹۰) استاد نمونه (۱۳۹۳)پژوهشگر برتر زبانشناسی تطبیقی |
۲. نوآوریهای آموزشی
✅ روش ترکیبی آموزش عربی:
- رویکرد متنمحور(با محوریت قرآن و متون دینی در مدارس).
- روش مکالمهمحور (در مراکز آموزش عالی).
- سیستم واژهآموزی چرخشی (تکرار هوشمند واژگان).
- طراحی محتوای آموزشی برای المپیاد عربی و روشتدریس دبیران.
---
تألیفات شاخص
الف) کتابهای درسی و کمکآموزشی
| عنوان | ویژگیها | ناشر |
|-------|-----------|------|
| سری «کار عربی» | مقاطع راهنمایی تا دبیرستان(مثال: کتاب کار عربی پایه هفتم، دوم دبیرستان) | محراب قلم، مدرسه |
| «بیست و پنج آزمون جامع عربی» | ویژه رشته علوم انسانی | تاجیک |
| «آزمون و آموزش عربی» | دوره راهنمایی | برهان |
ب) آثار تخصصی
| عنوان | موضوع | ناشر |
| «صرف و نحو مصور» | آموزش عملی صرف و نحو با رویکرد مکالمه و ترجمه | مشعر |
| «فرهنگ فارسی-عربی» | تألیف مشترک با صالح عامری | مشعر |
| «الحوارات: مکالمه عربی» | آموزش کاربردی مکالمه | مؤسسه تاجیک |
| «دانشنامه نامها و واژگان» | ریشهیابی واژگان | انتشارات پژوهشگاه |
---
🌐 منابع دیجیتال و ارتباطی
| پلتفرم | لینک/شناسه | محتوا |
|---------|------------|-------|
| وبلاگ تخصصی | [ashkbous.blog.ir](http://ashkbous.blog.ir) | نامشناسی و ریشهیابی واژگان (۹+ میلیون بازدید) |
| کانال آموزشی دبیران | [t.me/IranianArabicTextbooks](t.me/IranianArabicTextbooks) | منابع تدریس عربی |
| کانال اتیمولوژی | [t.me/rishehyaby](t.me/rishehyaby) | ریشهیابی واژگان |
| فهرست کامل آثار| [taati.ir](https://taati.ir) | لیست ۵۰+ عنوان کتاب |
---
💡 نکات کلیدی سبک آموزشی
1. تلفیق روشها:
- ترکیب «متنمحوری» با «مکالمه عملی» برای یادگیری پایدار.
2. نیازمحوری:
- طراحی محتوا بر اساس چالشهای دانشآموزان و دبیران.
3. سطوح آموزشی:
- پوشش کامل از مبتدی (کتابهای پایه) تا پیشرفته (منابع المپیاد).